Vrienden van de Sint-Niklaaskerk

Vzw Vrienden van de Sint-Niklaaskerk zet zich in voor de restauratie van de Sint-Niklaaskerk en stimuleert de socio-culturele en toeristische ontsluiting van de kerk voor een breed publiek.

Ontstaan van de vereniging

In 1936 werd een vzw “Les Amis de l’église Saint-Nicolas” opgericht in de schoot van de Rotary Club de Gand. Het werd een genootschap rond de Sint-Niklaaskerk die de restauratie van de kerk met alle mogelijke middelen wou bevorderen. In de beginjaren namen verschillende ministers, hoge magistraten topambtenaren, lokale politici en ook de kerkelijke overheid een engagement op in de vereniging, zodat ze vooruit werd gestuwd.

Na een stille periode werd de vzw nieuw leven ingeblazen. In 1992 werd onder meer het koor heropend, dat 10 jaar ontoegankelijk was voor het grote publiek. In 2010 werd ook het schip feestelijk geopend. Na 50 jaar wachten zagen de Gentenaren hun kerk terug! Vandaag ijvert de vereniging nog steeds voor de verdere restauratie, het behoud maar ook de ontsluiting van het patrimonium van de kerk.

Intussen bestaat onze vereniging al meer dan 80 jaar. Wil je graag meer lezen over de historiek van Vrienden van de Sint-Niklaaskerk? In onderstaand pdfdocument kom je alles te weten over de founding fathers en de weg die de vereniging reeds heeft afgelegd.

tekst-historiek-vereniging

Wat doen wij?

Sinds 1936 zet vzw Vrienden van de Sint-Niklaaskerk zich in voor de restauratie van de Gentse Sint-Niklaaskerk en in het bijzonder het Cavaillé-Coll orgel. Ook voor het terug bespeelbaar maken van dit orgel, zet de vereniging zich in! Daarnaast engageert Vrienden van de Sint-Niklaaskerk zich voor de socio-culturele en toeristische ontsluiting van de kerk voor een breed publiek, met eerbied van het kerkkoor en het transept.

Wie is wie?

In de huidige Raad van Bestuur vormt de verscheidenheid aan expertise en creativiteit een basis voor het toekomstige behoud, het beheer en de bescherming van de Sint-Niklaaskerk. Bovendien verkreeg de vzw een mandaat van de kerkfabriek om culturele activiteiten in het koor en het schip te stimuleren.

Jozef De Weert

Verantwoordelijke concerten

Sofie Laleman

Communicatie

Bie Meirsman

Lidmaatschap

Vzw Vrienden van de Sint-Niklaaskerk verwelkomt graag nieuwe vrienden die lid willen worden van de vereniging!

Door lid te worden:

• krijg je korting op sommige activiteiten
  • ontvang je onze nieuwsbrief per post of mail
  • steun je een vereniging die zich inzet voor een prachtig kerkgebouw en haar erfgoed, maar ook voor de culturele ontsluiting ervan!

Gewoon lid: 25 euro (< 26 jaar: 15 euro)
Steunend lid: 40 euro
Beschermend lid: 125 euro